Gustav Söderlund på PE vann priset Årets betongkonstruktör
I början av oktober öppnade Clarion Hotel Draken sina 474 rum i den nybyggda 33-våningsskrapan vid Järntorget i Göteborg. PE Teknik & Arkitektur var huvudkonstruktör i projektet och konstruerade prefabstommen samt ansvarig akustiker. Gustav Söderlund, byggkonstruktör på PE, uppmärksammades igår för sitt arbete med Draken, då han vann priset Årets betongkonstruktör på Betonggalan.
På uppdrag av entreprenören K21 var PE huvudkonstruktör i projektet Hotell Draken, från start till färdig byggnad, inkluderat förtroende från UPB för att konstruera den 33 våningar höga prefabstommen.
Gustav Söderlund har arbetat som konstruktör i projektet sedan 2018 då projektet befann sig i programhandlingsskede och nuvarande stomkoncept utvecklades. Igår vann han priset Årets betongkonstruktör under festliga former på Betonggalan i Stockholm.
– Det känns väldigt roligt och ärofyllt att jag vann detta pris. Draken är ett väldigt roligt projekt som jag har jobbat med i flera år och fått vara med att forma stommen från ax till limpa. Jag är tacksam över att jag fick förtroendet att arbeta i ett så stort och komplext projekt och växa in i rollen. Med rätt kunskap och ambition kan man även som junior tidigt få möjligheter att utvecklas och ta ansvar på PE. Draken är ett projekt som jag är extra stolt över och med ett lyckat resultat, säger Gustav.
Gustav var en av tre nominerade till priset. De nominerade föreläste för respektive jury på eftermiddagen, och vinnarna korades sedan under kvällen.
Motivering:
Gustav Söderlund, PE Teknik & Arkitektur
”PE Teknik & Arkitektur var huvudkonstruktör och prefabkonstruktör för det 33 våningar höga hotellet Draken i Göteborg. Gustav hade en viktig roll för projektet med fokus på statisk dimensionering och sitt stora engagemang för att hitta effektiva lösningar för projektet. Byggnaden var utmanande med avancerad grundläggning och stor vindpåverkan i en relativt slank stomme. Byggnaden utgörs främst av prefabricerad betong, där en viktig del har varit att lösa stabiliteten genom att nyttja prefabricerad betong trots de stora stabiliserande effekterna från vind. De stora utkragningarna har också varit utmanande men lösts genom samverkan mellan stål- och betongkonstruktioner. En stor del av dimensionering har varit att lösa de prefabricerade betongkopplingarna och där hantera de stora lasteffekterna. Projektet har också utmärkts genom att arbetsytan har också varit väldigt begränsad då fastigheten är inklämd mellan befintliga byggnader och Götatunneln.”