2017-04-27 | Pressmeddelande

Robot skapar jobb i Västervik

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang har av det Västerviksbaserade företaget CNC Plåt fått i uppdrag att utveckla en ny svetsrobotcell. Ordern är i miljonklassen och robotlösningen har bidragit till att kunden CNC Plåt nu vunnit en ny storaffär till Västervik. En affär som på sikt skapar flera nya jobbtillfällen.

Projektengagemang har sedan starten 2006 fokuserat på att erbjuda sammansatta konsulttjänster inom arkitektur, industri och energi, installation samt bygg och anläggning. Utöver kontoren i Västervik och Kalmar finns bolaget på ett drygt 30-tal orter i Sverige och företaget har i dag över tusen anställda.

Projektengagemang har nu bidragit till att kunden CNC Plåt vunnit en stororder till Västervik. Detta med hjälp av en förbättrad produktionsteknik genom en skräddarsydd svetsrobot. Lösningen förkortar ledtider och optimerar produktionsprocessen och ordern innebär att företaget fortsätter sin resa mot att hela tiden bli effektivare för att vara en trygg leverantör.

– Projektengagemang har med sin breda kompetens bidragit till att vi har blivit effektivare i denna process. Vårt mångåriga samarbete och deras snabba leverans samt stora lokala engagemang har varit nyckeln. Om vi skall kunna matcha utländsk arbetskraft krävs robotteknik och hög kompetens i området. Detta ger oss nu möjlighet att fortsätta vår tillväxtresa och ta nya affärer, säger Johan Sjöblom, VD på CNC Plåt.

­­­– Vi är mycket glada att få vara med och bidra till CNC Plåts framgång. Vår lösning är ett tydligt tecken om var utvecklingen är på väg. Allt fler efterfrågar kompetens inom robotteknik och det är en avgörande faktor för att företag på mindre orter ska kunna konkurrera om större uppdrag, säger Thomas Ragnarsson, platschef på Projektengagemang i Västervik.