Efter flera års omsorgsfull ombyggnad slår nu Spårvägsmuseet i Stockholm upp dörrarna i ett anrikt tegelhus signerad Ferdinand Boberg. PE har haft uppdrag som generalkonsult och ansvarig arkitekt. ”Detta är en kulturhistoriskt värdefull byggnad som är värd ett besök i sig”, säger Emil Winberg, arkitekt SAR/MSA på PE Teknik & Arkitektur.

Omvandling av en kulturbyggnad
Lördagen den 21 maj öppnade nya Spårvägsmuseum för allmänheten i Gasverket i norra Djurgårdsstaden. Verksamheten har flyttats från Södermalm i Stockholm till ett vackert 1800-talshus signerad Ferdinand Boberg, en av landets mest tongivande arkitekter. PE var generalkonsult i ombyggnadsprojektet och har på uppdrag av Region Stockholm Trafikförvaltningen varit med och skapat ett lekfullt och upplevelsebaserat museum i fyra plan med tillhörande café och butik. Arkitekter, projektledare, byggnadsantikvarier och konsulter inom el, vvs, tillgänglighet samt brandsäkerhet är bara några exempel på experter från PE som har bidragit i projektet.

- Att arbeta med ett museum är en dröm för många. Vi är stolta över att ha fått vara med att forma detta unika projekt som kommer ge besökarna glädje i många decennier framåt. Detta är en kulturhistoriskt värdefull byggnad som är värd ett besök i sig, säger Emil Winberg, arkitekt SAR/MSA på PE Teknik & Arkitektur.. 

Återbruk och kreativa lösningar
Huset är en klassisk industribyggnad med tunga tegelväggar och synliga konstruktioner av stål. Originaldelar har renoverats och sanerats för att kunna användas på nytt. Istället för att byta ut de karaktärsfulla fönstren från 1800-talet har nya isolerglas som måttanpassats till fönstren varsamt installerats. De gamla träportarna måste bytas ut på grund av brand- och säkerhetskrav, men här blev lösningen att de ska hänga på insidan av fasaden som dekorativa bevarade byggnadsdetaljer. Nya energieffektiva installationer har också genomförts utan att de påverkar husets karaktär.

När det var dags att planera inflyttning av objekten sattes arbetsgruppens kreativa förmåga på prov. Många av objekten är stora spårvagnar som inte går att bära in genom en vanlig dörr och definitivt inte uppför trappan till vindsvåningen. Lösningen blev till slut att göra det möjligt att flytta in föremålen genom en stor lucka i taket.

Samverkan ger hög kvalitet
Projektet innebar hårda antikvariska krav och dessutom var miljö- och klimatkraven högt ställda. Många aktörer har varit delaktiga och bidragit med expertis och stort engagemang. Innan färdigställande har museiledningen fått uppleva museet genom VR. De fick gå in genom en imponerande ny entré som annonserar sig med en vacker spårvagn. De promenerade vidare genom stora utställningshallen på entréplan in i en komplett tunnelbanemiljö med spärrkiosk, perrong och en tunnelbanevagn. Genom en stor centralt placerad trappa rörde de sig mellan plan två, tre och ända upp till det översta planet där de äldre hästdragna vagnarna finns. Där fick de också se en mini-tunnelbana som är till för de yngre besökarna.

- Tillsammans med PE och många skickliga aktörer i projektet har vi uppnått de högt ställda kraven och bevarat en av Sveriges kulturskatter för framtiden, säger Eva Ramberg, museichef på Spårvägsmuséet.