2020-03-18 | Nyheter

STI-studenter praktiserar på PE

Kristin Rydås är gruppchef inom järnväg på ett av våra kontor i Stockholm. Hon började sin karriär på PE genom en praktikplats och nu är hon själv engagerad i att ge andra samma möjlighet. Vi har intervjuat henne och Khalilullah, en av våra två praktikanter, som berättar mer om vad praktiken innebär.

Hej Kristin! Kan du berätta lite om vad det innebär för oss att ta in praktikanter?
En praktik kan vara en väldigt bra prövoperiod – både för oss och för praktikanten. Praktikanten får pröva på hur det funkar att arbeta i projekt och att arbeta med det hen håller på att utbilda sig till. Den första praktiken sker ofta ganska tidigt i utbildningen just av den anledningen. Känns inte yrket rätt är det bra att tidigt kunna byta utbildning och söka sig till något annat. Sen är det också en stor fördel för oss att få in personer med färska kunskaper som kanske tänker på andra sätt eller kommer med nya idéer och inspel. Det är bra och utvecklande både för gruppen och för företaget.

Hur söker man en praktikplats hos oss?
De flesta utbildningar erbjuder hjälp att skriva cv och söka praktik. Lärarna har koll på näringslivet och på företagen i ledningsgruppen där de har kontakter att delge sina studenter. Vissa skolor brukar anordna branschdagar eller arbetsmarknadsdagar. Dessa deltar vi på för att studenterna ska få en uppfattning om vilka vi är och därmed söka sig hit på egen hand. Vi får in cv och personligt brev och så blir det en rekryteringsprocess. Annars kan man connecta med oss direkt via vår karriärsida. Karriar.pe.se.

Khalilullah, hur kommer det sig att du sökte dig till PE?
Jag hade hört gott om företaget tidigare, och det var inte så många företag som tog in praktikanter inom tele just då, vilket är det jag är intresserad av att arbeta med. Sedan fick jag också veta att PE precis hade fått in ett projekt så då tog jag chansen att söka för att förhoppningsvis få veta hur det känns att jobba inom projekt och att få vara en del av det.

Vi ska göra ett examensarbete parallellt med praktik två som vi har nu och då är det extra kul om man kan hitta på någonting som passar med praktikplatsen. Vårt examensarbete handlar till exempel om ERTMS och vi arbetar med ett sådant projekt just nu.

Vad förväntar du dig av praktiken?
Jag förväntar mig att jag ska lära mig så mycket som möjligt. Få veta hur det känns att vara med i ett möte och vara med och arbeta i ett projekt innan arbetslivet börjar på riktigt. Jag hoppas på att kunna få så mycket erfarenhet som möjligt för att kunna veta att det är rätt yrke jag har valt. Än så länge känns det rätt!

Hur känns det hittills?
Det känns jättebra och det är jättekul! Det är full fart direkt och det är mycket att lära sig. Vi har en hel del TDOK:ar att följa – det vill säga dokument som beskriver vilka krav vi har och hur vi ska jobba. Sen arbetar vi också med att granska varandras jobb så att allting blir rätt. Vi blev nyligen klara med en kabellista för en viss sträcka och nu håller vi på att kolla på ritningar för att se vad som är avvikande utifrån det underlag den ska följa.

Vad har varit svårast hittills?
Att ha koll på olika saker och ting. Alla regler och krav som ställs. Inom exempelvis projekteringen måste vi följa TDOK:arna och det finns regler och krav för nästan varenda grej vi gör. Det tar tid att sätta sig in i hur allting fungerar.

Skulle du rekommendera andra att praktisera på PE?
Ja. PE har tagit in två praktikanter från STI för nästa period och en av dem frågade faktiskt mig om hon borde tacka ja eller inte till platsen här och jag sa ja direkt. Det var redan innan jag skulle börja men jag hade varit här på intervju. Jag sa rakt av att hen borde välja den platsen för att PE arbetar med ett projekt just nu så då får man verkligen en chans att lära dig hur det är att arbeta praktiskt.