2022-09-21 | Nyheter

"Vi hjälper kunderna att hitta rätt strategi"

När inredningsarkitekten Karolina Hammar började på nytt jobb var det inte självklart att hon skulle finnas kvar på samma ställe över två decennier senare. Både bolaget och hennes egen roll har dock förändrats en hel del under tiden. Här berättar hon om livet på PE, om framtidens hållbara kontor samt trender i branschen.

Tema, där Karolina Hammar började 2001, förvärvades 2016 av PE Teknik & Arkitektur. När hon kom till bolaget hade hon hunnit arbeta på två andra arkitektkontor i Stockholm efter studierna till inredningsarkitekt på Konstfack i Stockholm och inom restaureringsteknik på Kunstakademiet i Köpenhamn. 2011 blev hon gruppchef för inredningsarkitekterna med slutade på egen begäran som chef 2015.

Vad låg bakom att du lämnade chefsposten?
– Jag slutade för att jag kände att jag ville tillbaka till projekten och jobba mer som inredningsarkitekt än med chefsuppgifter. Det är egentligen ingen stor sak att byta roll på det viset och det finns fler chefer på PE som har gjort likadant. Även i min nuvarande roll tar jag ansvar, självklart även för affärsmässiga frågor.

Vad gör att du stannar kvar på PE?
– En viktig anledning är att jag jobbar med bra kollegor i ett starkt team. Samtidigt är min vardag så varierande här på PE. Utöver att projekten bjuder på skiftande utmaningar, ingår i min roll även omvärldsbevakning och att ragga nya uppdrag och kunder. Som senior kan jag bidra med min erfarenhet och värdefulla kontakter. Samtidigt lär jag mig i uppdragen mycket av de yngre som ser omvärlden med nya ögon.

Vad jobbar du med till vardags?
– Gruppen har uppdrag för både fastighetsägare och lokalhyresgäster, men personligen jobbar jag oftare med hyresgäster. Min specialitet är arbetsplatser, främst kontor men också en del annat. Utvecklingen har varit enorm, med nya arbetssätt och kontorstyper. Som uppdragsansvarig lär jag känna organisationen och vad de vill uppnå med sina lokaler. Det är lärorikt och spännande att komma nära olika verksamheter för att kunna ta fram förslag på layout, materialval, lokaldisponering, möblering, färgsättning, belysning, IT/AV-teknik och allt annat som ingår. Vår roll är att ge kunden idéer och vi hjälper dem ofta att utveckla sina arbetssätt med hjälp av kontorsmiljön. I synnerhet som seniorkonsult behöver jag vara påhittig i tidiga skeden. Sedan hittar vi rätt väg framåt tillsammans med kunden.

Hur ser utvecklingen inom inredningsarkitektur ut just nu?
– I en ny verklighet efter pandemin hjälper vi kunderna att hitta fotfästet och rätt strategi. Nu handlar frågeställningarna mycket om kontorets själva funktion. Varför ska människor gå dit när pandemin visat att det funkar att jobba hemma? Hur ska man jobba bra tillsammans i team och bygga gemenskap i en hybrid verklighet? Vilka kvaliteter och möjligheter behövs på morgondagens kontor för att locka den unga generationen? Många svar är möjliga och ingen sitter på facit, så det känns verkligen som att vi utforskar saker tillsammans med kunderna just nu. En trend handlar till exempel om så kallad biofilisk design som kan beskrivas som att man låter naturen komma in i inomhusmiljöerna för att skapa trivsel och hälsosamma kontor.

När känner du att du gör störst skillnad för kunderna?
– Dels i det tidiga skedet med alla idéer. Sedan, när projektet tuffar på och andra tar vid för det handfasta projekteringsarbetet, gäller det för mig att göra avstämningar och säkerställa att vi alltid håller den kvalitetsnivå eller det koncept som vi har kommit överens med kunden om. Som uppdragsansvarig är det bra att titta in då och då och hjälpa till med beslut, coacha gruppen och finnas till hands. Jag behöver kontinuerlig insikt i projektet för att vara till nytta i det. Annars kommer jag för långt ifrån det vardagliga. Samtidigt ska jag bidra med ett utzoomat perspektiv och hjälpa både mina kolleger och kundens projektledare som sitter med en massa detaljarbete. Jag tillkallas ofta för att med min arkitektkompetens hjälpa till att välja rätt alternativ utifrån behov och koncept.

Finns det något färskt projekt som du är särskilt stolt över?
– Med början i Stockholm och Uppsala hjälper vi revisionsbyrån Grant Thornton att införa ett nytt arbetssätt och arbetsplatskoncept på deras kontor runtom i Sverige. Till exempel vill de vända sig till yngre entreprenörer och bjuda in dem att ha sina kundmöten inne på Grant Thorntons kontor. De har öppnat upp för en annorlunda, fantasifull utformning av trevliga miljöer. I detta projekt har kunden varit modig och nyfiken och vi har gemensamt utforskat miljöerna och de arbetssätt som de ska stödja. Resultatet är moderna, spännande och fina kontor som fungerar väldigt väl och som har visat sig stödja expansion med fler medarbetare när bolaget växer.

Fakta om Karolina Hammar

  • Titel: Uppdragsansvarig inredningsarkitekt, Stockholm Hantverkargatan.
  • På PE sedan: 2001 (först på Tema, förvärvat 2016).
  • Familj: Sambo med Joakim, arkitekt. 2 vuxna barn och 2 vuxna bonusbarn.
  • Bor i: Stora Mossen, Bromma i Stockholm.
  • Fritidsintressen: Jag kommer från Ängelholm i nordvästra Skåne ursprungligen och har ett lantställe i de trakterna. Ett lustfyllt projekt som ger mycket glädje och energi hela året.