2022-07-01 | Nyheter

PE accelererar i Uppsala med nygammal arkitekt

Australiensaren Aaron McLaughlin tog sig till Uppsala som arkitekt med bara ett par års erfarenhet och började på Tema, som senare gick upp i PE Teknik & Arkitektur. Nu är han tillbaka hos sin gamla arbetsgivare med uppdraget och ambitionen att utveckla och utöka PEs arkitekturverksamhet i Uppsala.

Aaron framför byggnaden Juvelen i Uppsala. PE var involverad i uppförandet  och har nu sitt kontor här.

Året var 2010 när Aaron McLaughlin fick chansen att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden genom ett jobb som junior arkitekt på Tema i Uppsala. Han trivdes i Sverige, stannade permanent och bildade familj här. Aaron jobbade kvar i bolaget under nio år då han utvecklades både i yrket och vad gäller kunskaperna i svenska språket. Efter några år på ett annat företag i branschen är han sedan januari 2022 tillbaka på PE.

Vad handlar din nuvarande roll om?
– I våra kunders projekt är jag uppdragsansvarig arkitekt samt projekterande och utredande uppdragsledare med samlat arkitektoniskt, ekonomiskt och/eller tekniskt ansvar. Därutöver har jag uppdraget att kontinuerligt och strategiskt bearbeta den lokala marknaden i Uppsala, som jag känner väl. Man kan säga att jag är huvudpersonen för PEs arkitekturverksamhet här i staden, med ansvar att bygga och upprätthålla relationer, sälja in PEs tjänster, rekrytera och förverkliga våra lokala tillväxtambitioner.

Vad lockade dig tillbaka till PE?
– Jag har väldigt fina minnen av min tidigare tid i bolaget. Det har förstås varit lärorikt och spännande att arbeta någon annanstans under en period, men samtidigt var det saker jag saknade. Här finns en härlig kultur och en struktur som inte är hierarkisk, där man jobbar nära varandra också mellan olika avdelningar. Sedan såg jag det som en spännande möjlighet att i en ledande roll vara med och utveckla och bygga ut PEs arkitekturverksamhet här i Uppsala.

Hur ser ambitionerna ut?
– Vi ska växa arkitektavdelningen i Uppsala på ett taktiskt och smart sätt, i första rummet med ytterligare två-tre nya medarbetare under året. Gruppen ska ha bred kompetens, med såväl arkitekter som landskaps- och inredningsarkitekter. Här är det viktigt att hitta rätt personer med erfarenhet och förmåga att ta ansvar i projekt. De måste vara engagerade, motiverade och alltid göra sitt bästa inom de givna tidsramarna. Just nu har vi en hel del spännande uppdrag i Uppsala, bland annat Österledens förskola, Aquila Studentbostäder i Rosendal och Brf Takträdgården. Vi vill skapa förutsättningar för en naturlig tillväxt genom att både göra ett bra jobb i våra befintliga uppdrag och träffa kunder för att få in nya.

Vad betyder det att PE har haft många projekt i Uppsala tidigare?
– I min roll är det en riktig gåva att kunna peka ut alla fina referensprojekt från vår långa historia i staden. Bland exemplen finns Ångströmlaboratoriet, Arenahotellet, byggnader inom Akademiska sjukhuset och flera bostadshus. Det underlättar säljarbetet när kunderna känner igen en massa hus som vi har ritat eller varit delaktiga i. Det visar vår kunskap, professionalitet och förmåga att leverera projekt med kvalitet i fokus. Dessutom har det gett oss väl etablerade och goda relationer med såväl staden som viktiga kunder.

Hur vill PE bidra till en hållbar utveckling i Uppsala?
– I dag inkluderar nästan alla våra uppdrag ett mål för miljöcertifiering och vi har omfattande erfarenhet av och kunskap om alla de olika system som finns för detta. Vi ser alltid till att lyfta hållbarhetsfrågorna tidigt i projekten och understryker för kunden att det är ett sätt att öka projektets värde. Det finns stora ekonomiska värden att räkna hem, inte bara miljömässiga fördelar. Dessutom strävar vi alltid efter att rita bra, tidlös arkitektur som håller måttet och får stå kvar på sikt. Det bidrar till hållbarhet att rita med kvalitet och bygga in flexibilitet med långsiktiga lösningar även vad gäller installationer och så vidare.

Vad jobbar ni med just nu i Uppsala?
–  Ett spännande projekt handlar om ett nytt bostadshus med välplanerade hyresrättslägenheter på en central tomt. Vårt uppdrag är att ta fram en skiss och utredning för en byggnad med gestaltning i samklang med omgivningen. Detta är en huvudprioritet i projektet, vilket känns väldigt positivt för mig som arkitekt. Vi gör också en utvärdering av olika stomsystem, där hänsyn tas till många olika aspekter, som direkt miljöpåverkan, fraktkostnad, hur element kan lyftas på plats och vilken livscykel de har. Så vill vi gärna jobba. Det är alltid en god idé att utreda vad som fungerar bäst i det enskilda fallet innan slutgiltiga beslut fattas. Lägger man tid i början, slipper man negativa överraskningar senare.

Fakta om Aaron McLaughlin

Titel: Uppdragsansvarig arkitekt SAR/MSA, uppdragsledare och marknadskontakt för arkitektur i Uppsala.
På PE sedan: Januari 2022 (samt tidigare på Tema 2010-2019).
Annan arbetslivserfarenhet: Uppdragsansvarig arkitekt/uppdragsledare på Sweco Arkitektur, arkitekt på Brown Falconer och arkitekt på Swanbury Penglase.
Fritidsintressen: Golf, skidåkning, snickra hemma och umgås med familjen till exempel på landstället.