2020-06-29 | Nyheter

Framgångar mäts inte bara i siffror

2020 har hittills varit ett mycket utmanande år och det känns extra skönt att sommaren och värmen äntligen kommit. Jag skulle vilja passa på att skicka med en liten hälsning nu när ledigheten står för dörren. Jag vill börja med att rikta ett stort tack till alla våra medarbetare för sitt hårda slit men också till våra kunder och våra samarbetspartners som varit med oss under året. Trots de utmaningar som varit har vi tillsammans gjort det bästa av situationen och fortsatt att arbeta mot att förbättra vårt samhälle.

När PE grundades var den bärande idén att få olika kompetenser att tillsammans skapa en större nytta än vad varje enskild disciplin själv skulle kunna åstadkomma. Vår tillväxt har varit kraftig och vi har vuxit till att bli ett av Sveriges ledande konsultföretag inom teknik och arkitektur. Det senaste året har vi arbetat hårt med att skapa en mer effektiv och sammanhållen organisation och vi ser att vår utveckling gått åt rätt håll. Jag kan stolt konstatera att vi idag ett bättre företag än för ett år sedan. Men våra viktigaste framgångar mäts inte bara i siffror, utan vi vill vara med och skapa ett samhälle där vi själva vill leva och utvecklas. I en värld som ständigt förändras behöver vi också göra det och på den resan har vi ett stort ansvar att göra skillnad. Det PE som vi nu formar ska ha en effektiv struktur och affärsbesluten ska tas där det görs på bästa sätt, nämligen av våra lokala team på den lokala marknaden. På så sätt gör vi störst skillnad för våra kunder och för vårt samhälle.

För oss har 2020 inte bara varit präglat av coronapandemin utan vi har faktiskt haft en hel del spännande för oss. Tillsammans med kunder och samarbetspartners har vi fortsatt utveckla innovativa och hållbara lösningar för framtidens samhälle. Under årets första hälft har vi haft äran att få vara med och genomföra massor av roliga och utvecklande projekt såsom exempelvis Nya Ångström, Platinan, Spårvägsmuseet, Citygate och Danderyds sjukhus. Även om vi inte kunnat träffas i samma omfattning som vanligt har vi tillsammans lyckats ställa om vårt arbete till att bli mer digitalt.

Det senaste året har vi dessutom flyttat ihop på flera orter. Gott samarbete är avgörande för ett lyckat projekt och vi samarbetar bättre när vi sitter tillsammans. Därför hittar ni oss nu i nya fina kontor i bland annat Juvelen i Uppsala, Aura i Malmö och på Fredsgatan i Örebro. Näst på tur står Göteborg, där vi efter semestern samlar nästan 200 medarbetare på Kämpegatan. Vi har som ni förstår ännu inte planerat en inflyttningsfest men ni är alla hjärtligt välkomna när restriktionerna lyfts!

När jag blickar framåt går det inte att komma runt den osäkerhet som råder till följd av coronapandemin. Det är däremot uppenbart att de megatrender som vi arbetar med varje dag i form av hållbarhet, globalisering, urbanisering och digitalisering kommer att finnas kvar, även om de kommer att se lite annorlunda ut. För oss som samhällsbyggare kommer det därför att bli mycket utmanande och roligt att vara med och forma skapa nya lösningar utifrån de nya förutsättningarna och våra team står väl rustade.

Trots den pågående krisen och den osäkerhet som påverkar oss alla vill jag vara optimistisk. Tillsammans tror jag att vi kan överkomma även dessa utmaningar, även om det i detta fall handlar mycket om att hålla oss ifrån varandra.

Avslutningsvis vill jag bara hälsa er alla en härlig sommarsemester, fortsätt att hålla avstånd och se till att vila upp er ordentligt.

Vi ses i höst!

Med vänliga hälsningar,