2022-08-08 | Nyheter

”Att vi lever våra värdeord gör min vardag ganska behaglig”

Lika länge som PE Teknik & Arkitektur har funnits i Uppsala har Per Löfström jobbat där. Han var med och drog i gång verksamheten i staden i början av 2007 och är i dag sektionschef för VVS. En hel del har hänt med PE under den tiden, inte minst storleksmässigt. För VVS-gänget i Uppsala är kärnan i verksamheten densamma, men numera erbjuds kunderna en helt annan helhet och bredd i kompetensen i övrigt.

Per Löfström framför byggnaden Juvelen i Uppsala där PE har sitt kontor i staden.

Per Löfström var en av tre kollegor som etablerade PE i Uppsala. Sedan dess har han jobbat vidare på bolaget genom alla år av tillväxt och förvärv. Dessförinnan hade han jobbat ett par år på ett annat företag i branschen, efter en decennielång karriär som hockeyspelare på elitnivå i Brynäs, Leksand och finska Tappara. Innan flytten till världen utanför idrotten hann han även skaffa sig två examina som byggnadsingenjör respektive energi- och inneklimatsingenjör från Högskolan i Gävle. I sin chefsroll har Per Löfströms skiftande arbetsuppgifter, som inkluderar både involvering i det tekniska och ledarskap av andra.

Hur ser du på utvecklingen av PE under din tid på bolaget?
– Förändringen har varit enorm. Vi har gått från en liten verksamhet med ett fåtal personer till en börsnoterat företag med nästan 1 000 medarbetare. Det som är imponerande är att PEs grundare Per-Arne Gustavsson och Per Göransson redan då hade satt upp målet att nå 600-1 000 anställda inom ett visst antal år – och att det målet sedan uppnåddes. Här i Uppsala har vi under åren fått en massa nya kollegor som jobbar med annat än VVS, vilket gett oss nya möjligheter att erbjuda våra kunder en helhet som inkluderar många olika delar.

Du har jobbat länge på PE nu, vad är det som gör att du trivs?
– Det som är allra roligast och en verklig förmån på PE är alla fantastiska kollegor jag har. Jag gillar verkligen att vara på kontoret med medarbetarna i sektionen VVS som är otroligt duktiga och verkligen lever våra värdeord – engagemang, ansvar och entreprenörskap. Det gör min vardag som sektionschef ganska behaglig. Vi har även ett väldigt bra samarbete mellan enheterna här på Juvelen där vi tillsammans utvecklar vårt kontor och vår lokala marknad.  Detsamma gäller inom hela affärsområdet och i ledningsgruppen för VVS . Här råder alltid stor öppenhet och delaktighet. I de gemensamma uppdrag vi har med andra kompetenser inom PE imponeras man också av kunskapen, förmågan och engagemanget hos dem man möter. Det uppskattar jag något otroligt!

Det låter som integrationen av olika verksamheter och kompetenser gått bra?
– Ja, här i Uppsala flyttade vi 2019 ihop till samma lokaler i Juvelen och vi är verkligen ett bra team, med bra chefer och medarbetare. Jag uppskattar att få ingå i många olika team där alla har sina givna roller, men samtidigt driver mot samma mål, med gemensamma värderingar. Vi har stort fokus på att leva upp till PE:s målsättning att vara den bästa arbetsplatsen, där vi trivs tillsammans, där olika kompetenser integreras och vi enkelt kan ta del av varandras expertkunskap.

Vad får dig att stanna kvar på PE?
– Som sagt är vi ett väldigt bra team som trivs mycket bra ihop. Det är viktigt eftersom vi tillbringar en hel del tid på jobbet och måste trivas tillsammans som ett lag för att göra bra ifrån oss. Vi kan olika saker och har olika roller, men alla behövs och är viktiga för helheten i de projekt vi jobbar med. Sedan har vi bra förutsättningar för att göra ett gott jobb. Här tror jag att arbetet med att göra bolagets värdeord till våra egna inom det enskilda teamet, sektionen, affärsområdet och hela kontoret är ett viktigt verktyg. Vad betyder det för oss att vara engagerade, ta ansvar och visa entreprenörskap? Jag tror att det är viktigt att känna att våra värdeord inom PE kommer inifrån och att de betyder något för var och en av våra medarbetare för att vi ska kunna skapa framgångsrika team.

När känner du att du gör störst skillnad för kunderna?
– Framför allt tror jag på hög leveranskvalitet samt tydlighet och lyhördhet mot kund Det skall vara ett enkelt och självklart val för våra kunder att välja PE och få tillgång till hela bolagets kompetens. Varje medarbetare inom PE representerar inte bara sin egen, utan hela bolagets samlade kompetens. Det gör stor skillnad för kunden att vi levererar hela vår kunskapsbank och kan ta hem deras frågor för att söka svar på dem inom bolaget.

Finns det något färskt projekt som du är särskilt stolt över?

– Under 2025 kommer det nya 14-våningshuset Byggnad 61 vid Danderyds sjukhus i Stockholm att stå klart. Här har PE projekterat de tekniska systemen i den 34 000 kvadratmeter stora byggnaden som ska innehålla vårdplatser, mottagning för akuten, kirurgen och njurcentrum mm samt stödfunktioner till den intilliggande akutvårdsbyggnaden. Många av våra PE-kontor har varit inblandade och samarbetat kring detta projekt, som involverat allt från VVS, Yttre VA och sprinklers till system för styr och övervakning, medicinska gaser, el/tele, hiss och rörpost samt energi och miljö. Här slås man verkligen av all den kompetens som finns inom PE, vilket gör det inspirerande att jobba. Dessutom lyckades vi med framgång att genomföra detaljprojekteringen mitt under pågående pandemi med de begränsningar som följde av den. Det var lite av en ny verklighet att förhålla sig till och såklart lite utmanande men vi och branschen har i och med detta utvecklat nya sätt att arbeta i projekt som vi kan dra nytta av i framtiden.

Fakta om Per Löfström

Titel: Sektionschef, VVS, Uppsala
På PE sedan: 2007
Ålder: 49 år
Familj: Sambo, barn och bonusbarn
Bor i: Uppsala
Fritidsintresse: Vara i vårt fritidshus i norra Uppland, där det är tyst och lugnt – eller lite mer fartfyllt till exempel i båten eller på snöskotern när man vill det.